AGERA - REAGERA

Något som har förundrat mig ganska länge nu, är min generations sätt att avsäga sig titeln feminist. Främst syftar jag på oss tjejer, eftersom jag faktiskt känner fler killar som kallar sig feminister än tjejer. Det finns två begrepp av feminism; liberal feminism och radikal feminism. Som ni hör tillhör Gudrun Schyman och dylikt till det senare. Tyvärr så är det de som har färgat feminismen på senare tid och det är verkligen inte den typ av feminism jag tar upp här.


Feminsm innebär för mig, jämlikhet. Det betyder inte bara att kvinnor ska ha lika hög lön som män i samma yrke, utan också att män ska få samma respekt som kvinnor i t.ex. skolan. Det är det som feminsm är, inget annat. Sverige är världens mest jämlika land (det finns inget annat land som kommit lika långt... Inte ens Norge :O). Det är så orättvist att det inte kan vara så i hela världen.


Anledningen till att jag skriver är pga en dokumentär på svt som tar upp våldtäkter i bl.a. Kongo. Där beskriver de en kvinna som fått trasiga flaskor uppkörda i sitt underliv. Hon kan inte hålla tätt, få barn, ha ett normalt sexliv och hon är helt förströd. Hon missar en stor del av sitt liv och ingen står till svars till detta.


Jag sitter på mitt jävla arsle och funderar på om jag ska köpa det där smycket eller inte, om jag orkar plugga mer, på våren... Att se något sånt gör mig så ledsen och jag vill verkligen inte spendera hela mitt liv utan att ha gjort någonting. För någonting borde man väl kunna åstakomma? Kanske inte mycket, men lite i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra talat! håller helt med, feminism ska handla om jämlikhet :)

2011-03-07 @ 01:03:47

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0